Klassiker vs. Chic lit

Har under veckan som gick hunnit läsa två böcker, en riktig klassiker och en riktig chic lit som det så modernt kallas. Börjar med tjejboken som är Babyfeber skriven av Jane Green. Den handlar om tre tjejer i 30-årsåldern och deras misslyckade förhållanden och om att få barn. Lite sådär som såna böcker brukar vara. Tyckte den var rätt trist faktiskt, okej förströelse men inget speciellt.

Så till klassikern som är Candide av Voltaire. Första gången jag läste boken var på gymnasiet och jag tyckte den var skittråkig. Andra gången var på högskolan och då var det så stressigt så jag hann inte riktigt tycka någonting. Nu, den tredje gången gillade jag den verkligen. Samhällskritiken haglar och den är riktigt underhållande. Ingen tegelsten heller så den rekommenderas. Har redan plågat eleverna med ett litet utdrag =).

image913 image914

Tror jag ska ge mig i kast med en ny Nesser nu =)

Listan byggs på. Se vilka böcker jag läst hittills under 2007 här.
Under kategorin böcker har jag skrivit lite om några av böckerna jag läst.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0