Florens

Nu är jag hemma igen från Florens. Det var en mycket lyckad och händelserik resa. Vi kom hem sent i tisdags natt så jag är fortfarande trött. Tyvärr har jag glömt att låna kabeln till brorsans kamera så jag kan inte lägga in några bilder än.

Hur som helst kan jag verkligen rekommendera Florens. Särskilt om man är intresserad av kultur då det vimlar av gamla kyrkor oh museum. Ett av de mer kända ställena vi besökte var Uffizierna. Själva byggnaden är ett palats som byggdes för familjen Medici under 1500-talet. Här såg vi tavlor målade av bland andra Botticelli och Da Vinci. Mest känd är nog Boticellis Venus Födelse. Det var häftig att se den i verkligheten.

Sandro Botticellis Venus födelse samt Våren (La Primavera)

 


Den här tavlan såg vi också. Martin Luthers porträtt målat av Lukas Cranach den äldre 1529.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0