Kom igen Janne!

Nu är jag lite upprörd igen! Utbildningsminister Jan Björklund fortsätter att komma med ytterst dumma förslag. Det senaste är nu att det inte längre ska vara möjligt att läsa upp sina gymnasiebetyg på Komvux. Han menar att det är slöseri med samhällets resurser.

Jag tycker nog att det är dags för Janne att jobba lite på en skola så han får se hur det verkligen fungerar. Och då menar jag inte ett studiebesök på ett par timmar där skolan visar upp sina bästa sidor. Jag menar att han kanske skulle behöva sitta i samtal med elever, föräldrar, kuratorer, socialtjänsten, skolpsykologer och alla de som finns på en skola idag.

Jag tycker att det är dags för Janne att försöka se till den lilla människan istället för att enbart se till pengarna de kostar. Elever idag kämpar med allt från diagnoser som ADHD och dyslexi till föräldrar som inte bryr sig eller inte har råd att köpa mat och kläder. Det finns elever som bor på behandlingshem, elever som får ta hand om sina småsyskom för att föräldrar inte bryr sig, elever som till och med får ta hand om sina egna föräldrar. Det finns elever som mår så psykiskt dåligt att de inte orkar gå till skolan. Dem ska vi straffa!

Det finns även elever som verkligen vill få bra betyg, som verkligen pluggar och kämpar men ändå inte når ända fram. Elever som behöver mer tid än skolan kan erbjuda. Dem ska vi straffa!

Dessutom är det bevisat att ungdomar under 20 år inte har förmågan att se konsekvenserna av sina handlingar på samma sätt som vuxna. De har inte förmågan att tänka framåt flera år i tiden som vi vuxna har. Många ungdomar har inte mognat så pass mycket att de förstår vikten av att studera. Ska de straffas för val de gör när de är 16 år?

Jag kan också meddela att vissa ungdomar är vädigt beräknande när det gäller betyg. Det finns elever som, när de inser att de inte kommer nå högre betyg än G, kommer lägga av helt och ta ett IG i betyg för att sedan kunna läsa på Komvux. Är inte det slöseri på resurser?

Nej, Jan, jag håller inte med dig. Hellre en flumskola för alla än en skola för en liten elit. Tänk till lite. Kom igen Janne!!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0